Kategoria: Darmowe materiały

Nauka programowania, kodowania oraz logicznego myślenia to często wyzwanie zarówno dla dzieci jak i rodziców. To bardzo ważne umiejętności, które często są pomijane w codziennym ferworze nauki. Nie bez powodu. Takie ćwiczenia są po prostu znacznie bardziej skomplikowane i wymagające skupienia niż te konieczne do funkcjonowania na co dzień jak czytanie, pisanie, liczenie.

Czy warto uczyć dziecko kodowania i programowania?

Tak, zdecydowanie. Jeśli nawet takie umiejętności nie ukierunkują dziecka w konkretny zawód to z pewnością rozwiną mózg i analityczne myślenie. Pomogą także zrozumieć mu technologiczny świat, w którym żyjemy.

Nauka kodowania buduje intuicję, która potem jest niezbędna w nauce programowania. Poznanie mechanizmów, które stoją za całą technologią jest nie tylko ciekawe, ale także rozwijające zdolności logicznego myślenia. Szczególnie, gdy chcemy trenować umysł ścisły lub rozwijać takie predyspozycje. Oczywiście warto jednocześnie trenować kreatywność, żeby nie zamknąć się na schematyczne myślenie.

Na czym polega nauka kodowania?

Programy komputerowe opierają się na schematach oraz instrukcjach. Potrzebują dokładnych i szczegółowych instrukcji, żeby zadziałać prawidłowo. Istotnym także jest, aby nasze instrukcje były bardzo precyzyjne. 

Na przykład:

Zamiast “Idź prosto” należy dokładnie wskazać “Idź prosto 1km z prędkością 5 km/h”. Inaczej instrukcja będzie wykonywana w nieskończoność i nigdy się nie zatrzyma.

Komputery potrzebują bardzo wyraźnych instrukcji, które są nazywane algorytmami. Jeśli algorytm zawiera zbyt ogólne instrukcje, to komputer nie będzie wiedział co ma zrobić i może w ogóle nie zadziałać lub zaciąć się na jednej instrukcji i wykonywać ją w nieskończoność. 

Innym przykładem są instrukcje warunkowe.

Opierają się o dwie frazy “Jeżeli” oraz “to”.

Jeżeli coś się dzieje lub coś się stało, to zrób coś.

Takie instrukcje łączą warunek (który musi zostać spełniony, aby coś się wydarzyło) oraz komendę (która się wydarzy). Jeśli warunek nie zostanie spełniony, to komenda się nie realizuje.

Przykłady:

  • Jeżeli pada deszcz, to otwórz parasol. 
  • Jeżeli jest zimno, to załóż sweter.
  • Jeżeli wrócimy do domu, to myjemy ręce.
  • Jeżeli zjemy posiłek, to myjemy zęby.

Dla dzieci możemy także wymyślać łatwiejsze zdania, które mają związki przyczynowo- skutkowe. Dzięki temu także ćwiczymy zdolności logicznego myślenia, ale w bardziej naturalny sposób.

  • Jeżeli zjedliśmy posiłek, to mamy pełny brzuszek.
  • Jeżeli pada deszcz i świeci słońce, to pojawi się tęcza.
  • Jeżeli się skaleczymy, to będziemy mieć ranę. 

Mamy dla was 3 ćwiczenia dla dzieci, które zapoznają je z tymi zasadami.

Pierwszym jest zabawa, do której potrzebujemy dwie osoby. Jedna osoba jest Robotem, a druga jest Koderem.

Koder wymyśla proste zadanie, które Robot musi wykonać. Na przykład Robot musi przejść przez pokój. Koder nie mówi tego na głos, tylko wyznacza sobie w myślach taki cel.

Następnie Koder mówi na głos instrukcje do Robota, które ten musi wykonać po kolei, aby osiągnąć cel. Robot musi pamiętać, żeby robić tylko dokładnie to co Koder mu powiedział. Jeśli jakiś krok jest niezrozumiały lub za mało szczegółowy – musi zostać powtórzony.

Po zakończeniu zabawy można się zamienić rolami.

Drugim zadaniem jest ćwiczenie do pobrania i wydrukowania, w którym przećwiczymy instrukcje warunkowe “Jeżeli…, to…”. Dzięki niemu dziecko uczy się zależności przyczynowo-skutkowych, które są niezwykle istotne w ćwiczeniu logicznego myślenia.

Zadanie pobierzecie tutaj:

Trzecim ćwiczeniem jest tangram. To łamigłówka trenująca wyobraźnie przestrzenną, logiczne myślenie oraz analityczne myślenie.

Wystarczy z kwadratowej kartki wyciąć odpowiednie kształty, a następnie odtwarzać dostępne wzory. Wszystko co potrzebne znajdziecie na tej stronie: Dom na głowie.

Nasz sklep z materiałami edukacyjnymi dla dzieci: