
Każde dziecko rozwija się we własnym tempie i rozwój ich umiejętności może się różnić w zależności od tego co lubią bardziej. Niektóre dzieci znacznie szybciej zaczynają czytać, inne interesować się matematyką, a jeszcze inne są sprawniejsze fizycznie. To ważne, aby zadbać o zrównoważony rozwój dziecka i próbować zainteresować go wieloma aktywnościami.
Mózg dziecka najszybciej rozwija się do około 8 roku życia.
Im więcej będziemy stymulować umiejętności i obszarów w mózgu, tym nasze dzieci w późniejszym okresie będą szybciej przyswajać informacje. Natomiast rozwój mózgu dziecka w wieku od około 7 do 14 lat determinuje tzw. darwinizm neuronalny. Aktywność w tym okresie decyduje o tym, które neurony zostaną i są potrzebne, a które będa usunięte. (źródło: prof. Jerzy Vetulani). Warto stawiać przed dzieckiem wyzwania oraz rozwijać jego umysł na wielu płaszczyznach, aby mózg pozostał bardziej elastyczny w uczeniu się nowych umiejętności w przyszłości.
Indywidualne preferencje oraz zdolności potrafią zdominować aktywność dziecka i dlatego warto spróbować zaangażować dziecko w zróżnicowane zajęcia. Zachęcamy do łączenia zdobytych umiejętności z tymi, które są nowe i sprawiają trudności. Dzięki temu dziecko nie zniechęci się tak szybko z powodu pierwszych porażek.
Przygotowaliśmy dla Was listę umiejętności, które dzieci powinny zdobyć w zależności od wieku. Dzięki takiej liście możecie zaplanować aktywności i ćwiczenia, które przygotują dziecko na pierwsze dni w szkole oraz pozytywnie wpłyną na jego pewność siebie.
Jakie najważniejsze umiejętności powinien posiadać 4 latek?
- ogólna koordynacja oraz sprawność dobrze rozwinięta motoryka duża (zachowywanie równowagi, sprawne wspinanie się, reagowanie na polecenia, tańczenie, sprawne skakanie z nogi na nogę w wielu kierunkach, poruszanie się po schodach bez poręczy, rzucanie piłką),
- sprawność w zakresie motoryki małej (rysunki przypominają rzeczywistość, malowanie w wyznaczonym zakresie z wychodzeniem za linie, lepienie z plasteliny prostych figur, obsługuje nożyczki),
- samodzielność w zakresie podstawowym: ubiera się, myje się, je, czesze włosy, załatwia potrzeby fizjologiczne,
- nazywanie i rozpoznawanie kolorów, figur geometrycznych, zakrytych elementów, puzzli, dostrzeganie różnic i szczegółów, parowanie komplementarnych przedmiotów i czynności,
- rozpoznawanie odgłosów, dźwięków i rymowania,
- poprawnie wymawianie większości wyrazów (może mieć nadal problemy z r), ma spory zasób słów i zadaje dużo pytań, buduje zdania proste oraz złożone,
- ma problemy ze zrozumieniem istotności liczenia, ale umie podstawowe liczebniki i stara się je wymieniać po kolei
Jakie najważniejsze umiejętności powinien mieć 5 latek?
- wycinanie konkretnych kształtów (kółek, kwadratów), bardziej precyzyjne rysowanie i nie wychodzenie za linię,
- uzupełnianie brakujących elementów w szeregu oraz odtwarzanie prostych figur według wzoru,
- dzielenie wyrazów na sylaby, rozumienie (częściowe) związków frazeologicznych
- określanie położenia przedmiotów względem siebie (może się mylić w rozróżnianiu prawej/lewej strony),
- grupowanie elementów i tworzenie zbiorów według klucza,
- liczenie, odejmowanie i dodawanie jeszcze z małymi trudnościami,
- wymyślanie złożonych zabaw i historyjek,
- wykonywanie złożonych poleceń i słuchanie, gdy ktoś mówi
Jakie najważniejsze umiejętności powinien mieć 6 latek?
- wykonywanie prostych ćwiczeń akrobatycznych (przewroty), stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami, próbowanie skakania na skakance,
- określanie jakości i tonu dźwięku, a także źródła jego pochodzenia (uderzanie, gniecenie, wysokie/niskie, szybkie/wolne), odtwarzanie prostych układów dźwiękowych,
- powtarzanie ze słuchu rymowanki lub pełnych zdań,
- wymawianie poprawnie głosek i poprawne gramatycznie konstruowanie zdań,
- odnoszenie się do innych w formalny sposób w zależności od sytuacji
- posługiwanie się bogatym słownictwem
- odejmowanie, dodawanie, zrozumienie znaków większości, mniejszości, równości w zakresie do 10
Wspieraj, nie porównuj
Zachęcamy do wspierania pociechy, gdy pewne aktywności sprawiają trudności lub nie są wykonywane z satysfakcjonującą sprawnością. Porównywanie umiejętności dziecka do koleżanek lub kolegów nie będzie mobilizujące i może sprawić przykrość naszemu dziecku. W dalszym ciągu będzie skutkować to obniżeniem pewności siebie, trudności z akceptacją i samooceną. Dlatego też lepiej okazywać wiarę w chęci i powodzenie podczas kolejnej próby niż naciskać na konkurowanie z innymi.
Polecamy ćwiczenie umiejętności razem z naszymi mapami edukacyjnymi, które wyróżniają się atrakcyjną dla dzieci formą. Poznaj mapy tutaj lub kup w sklepie:
W naszym sklepie:
-
Karty pracy – zjawiska pogodowe i pory roku
Oceniono 5.00 na 513,00 zł Dodaj do koszyka -
Karty pracy o zdrowym żywieniu.
Oceniono 5.00 na 520,00 zł Dodaj do koszyka -
Zestaw 3 mapy edukacyjne (Owoce i warzywa, Zwierzątka, Pogoda)
Oceniono 5.00 na 519,00 zł Dodaj do koszyka -
Mapa „Owoce i warzywa”
Oceniono 0 na 515,00 zł Dodaj do koszyka