Przygody Łosia Antosia

logo Przygody Łosia Antosia

Kategoria: Warto wiedzieć

umiejetnosci_przedszkolaka
zdjęcie utworzone przez freepik

Każde dziecko rozwija się we własnym tempie i rozwój ich umiejętności może się różnić w zależności od tego co lubią bardziej. Niektóre dzieci znacznie szybciej zaczynają czytać, inne interesować się matematyką, a jeszcze inne są sprawniejsze fizycznie. To ważne, aby zadbać o zrównoważony rozwój dziecka i próbować zainteresować go wieloma aktywnościami.

Mózg dziecka najszybciej rozwija się do około 8 roku życia.

Im więcej będziemy stymulować umiejętności i obszarów w mózgu, tym nasze dzieci w późniejszym okresie będą szybciej przyswajać informacje. Natomiast rozwój mózgu dziecka w wieku od około 7 do 14 lat determinuje tzw. darwinizm neuronalny. Aktywność w tym okresie decyduje o tym, które neurony zostaną i są potrzebne, a które będa usunięte. (źródło: prof. Jerzy Vetulani). Warto stawiać przed dzieckiem wyzwania oraz rozwijać jego umysł na wielu płaszczyznach, aby mózg pozostał bardziej elastyczny w uczeniu się nowych umiejętności w przyszłości.

Indywidualne preferencje oraz zdolności potrafią zdominować aktywność dziecka i dlatego warto spróbować zaangażować dziecko w zróżnicowane zajęcia. Zachęcamy do łączenia zdobytych umiejętności z tymi, które są nowe i sprawiają trudności. Dzięki temu dziecko nie zniechęci się tak szybko z powodu pierwszych porażek.

Przygotowaliśmy dla Was listę umiejętności, które dzieci powinny zdobyć w zależności od wieku. Dzięki takiej liście możecie zaplanować aktywności i ćwiczenia, które przygotują dziecko na pierwsze dni w szkole oraz pozytywnie wpłyną na jego pewność siebie.

Jakie najważniejsze umiejętności powinien posiadać 4 latek?

  • ogólna koordynacja oraz sprawność dobrze rozwinięta motoryka duża  (zachowywanie równowagi, sprawne wspinanie się, reagowanie na polecenia, tańczenie, sprawne skakanie z nogi na nogę w wielu kierunkach, poruszanie się po schodach bez poręczy, rzucanie piłką),
  • sprawność w zakresie motoryki małej (rysunki przypominają rzeczywistość, malowanie w wyznaczonym zakresie z wychodzeniem za linie, lepienie z plasteliny prostych figur, obsługuje nożyczki),
  • samodzielność w zakresie podstawowym: ubiera się, myje się, je, czesze włosy, załatwia potrzeby fizjologiczne,
  • nazywanie i rozpoznawanie kolorów, figur geometrycznych, zakrytych elementów, puzzli, dostrzeganie różnic i szczegółów, parowanie komplementarnych przedmiotów i czynności,
  • rozpoznawanie odgłosów, dźwięków i rymowania,
  • poprawnie wymawianie większości wyrazów (może mieć nadal problemy z r), ma spory zasób słów i zadaje dużo pytań, buduje zdania proste oraz złożone,
  • ma problemy ze zrozumieniem istotności liczenia, ale umie podstawowe liczebniki i stara się je wymieniać po kolei

Jakie najważniejsze umiejętności powinien mieć 5 latek?

  • wycinanie konkretnych kształtów (kółek, kwadratów), bardziej precyzyjne rysowanie i nie wychodzenie za linię,
  • uzupełnianie brakujących elementów w szeregu oraz odtwarzanie prostych figur według wzoru,
  • dzielenie wyrazów na sylaby, rozumienie (częściowe) związków frazeologicznych 
  • określanie położenia przedmiotów względem siebie (może się mylić w rozróżnianiu prawej/lewej strony),
  • grupowanie elementów i tworzenie zbiorów według klucza,
  • liczenie, odejmowanie i dodawanie jeszcze z małymi trudnościami,
  • wymyślanie złożonych zabaw i historyjek,
  • wykonywanie złożonych poleceń i słuchanie, gdy ktoś mówi

Jakie najważniejsze umiejętności powinien mieć 6 latek?

  • wykonywanie prostych ćwiczeń akrobatycznych (przewroty), stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami, próbowanie skakania na skakance,
  • określanie jakości i tonu dźwięku, a także źródła jego pochodzenia (uderzanie, gniecenie, wysokie/niskie, szybkie/wolne), odtwarzanie prostych układów dźwiękowych,
  • powtarzanie ze słuchu rymowanki lub pełnych zdań,
  • wymawianie poprawnie głosek i poprawne gramatycznie konstruowanie zdań,
  • odnoszenie się do innych w formalny sposób w zależności od sytuacji
  • posługiwanie się bogatym słownictwem
  • odejmowanie, dodawanie, zrozumienie znaków większości, mniejszości, równości  w zakresie do 10

Wspieraj, nie porównuj

Zachęcamy do wspierania pociechy, gdy pewne aktywności sprawiają trudności lub nie są wykonywane z satysfakcjonującą sprawnością. Porównywanie umiejętności dziecka do koleżanek lub kolegów nie będzie mobilizujące i może sprawić przykrość naszemu dziecku. W dalszym ciągu będzie skutkować to obniżeniem pewności siebie, trudności z akceptacją i samooceną. Dlatego też lepiej okazywać wiarę w chęci i powodzenie podczas kolejnej próby niż naciskać na konkurowanie z innymi.

Polecamy ćwiczenie umiejętności razem z naszymi mapami edukacyjnymi, które wyróżniają się atrakcyjną dla dzieci formą. Poznaj mapy tutaj lub kup w sklepie:

W naszym sklepie: